Facebook börjar förlora sin ‘edge’ och apar istället bara efter andra. Senaste draget är 6-sekunder pre-roll-annonser på Watch. Vem vill ha det?
Facebook behöver öka intäkterna på sin Watch-satsning och det tänker man nu alltså göra med pre-roll-annonser, det vill säga reklam som du får se innan klippet börjar. Hela 6-sekunder måste du genomlida innan du får se det du faktiskt kom dit för att titta på. Förhoppningsvis tänker Facebook åtminstone använda alla datapunkter de har om oss användare och visa något intressanta och relevant. Gissningsvis blir det inte så.
Tycker att Facebook börjar allt mer bli en gammal gubbe som inte länge orkar visa framfötterna. Det är för ofta som man på Facebook bara kopierar gamla godingar istället för att tänka nytt.
Reklamen kommer bara att synas när man klickar på ett videoklipp under Watch-fliken. Alltså inte i ditt nyhetsflöde, än så länge. För videoklipp som visas i nyhetsflödet har Facebook istället tagit fram mid-roll-annonser som visas mitt i klippet. Men klippen måste då vara minst 3 minuter långa och reklamen får bara visas 1 minut in i klippet.
“Next year, we will begin testing pre-roll ads in places where people proactively seek out content, like Watch. While pre-roll ads don’t work well in News Feed, we think they will work well in Watch because it’s a place where people visit and come back to with the intention to watch videos. We’ll start with 6-second pre-roll with the goal of understanding what works best for different types of shows across a range of audiences,” skriver Facebook på sin blogg.
För Facebook handlar det om att skapa ett positivt pengaflöde även till kreatörerna som skapar innehållet, utan att Facebook ska hela tiden behöva skjuta in egna pengar. Därför avslutar Facebook sitt blogginlägg med “We’re excited about the future, and we’re committed to providing our community of publishers and creators with the solutions they need to build a thriving business on our platform.”