Bland sociala medieplattformar är det solklart vem som sitter på tronen och vilka andra som äter brödsmulor. Skillnaden är hur de använder sin data.
Twitter ligger minus 18 miljarder samtidigt som Facebook är plus 275 miljarder.
Twitter har nyligen berätta stolt att de för första gången nått en vinst under fjärde kvartalet förra året. Alltså första vinsten efter 12 års verksamhet. Vinsten landade på 735 miljoner kronor. Nu tänker du säkert att det är ju jättebra. Men kom ihåg att förlusten, sedan Twitter blev ett publikt bolag, är nu uppe i 17 miljarder kronor.
På andra sidan järnvägsspåret sitter Facebook i ett slott och håvar in pengar. Sedan deras börsintroduktion har bolaget tjänat över 274 miljarder kronor.
Den stora skillnaden är hur, till vem och varför man använder data. Twitter har också många användare men lockar inte fram delning av information som Facebook gör. Twitter kan också nu till användare med hjälp av datakällor men inte lika rikt som Facebook kan. På Facebook får du resultat och även så på Twitter, men inte lika lätt.
Att data är det nya guldet är solklart när man tittar på utvecklingen som Facebook haft i jämförelse med sina konkurrenter.