Facebook skruvar till mobilannonseringen och möjligheten att få annonsintäkter från den ökande mängden mobila användare. Nu lanserar man sitt Facebook Audience, som tidigare enbart varit tillgängligt för appar, för mobilsidor.
Facebook Audience lanserades under slutet av 2014, och har visat sig vara en framgångsrik lösning för att nå ut till den stigande siffran mobilsurfare. Under det sista kvartalet av föregående år säger Facebook sig ha fått över en miljard dollar i medieköp via den appbaserade versionen av tjänsten.
Läs mer: Facebook släpper Audience Network mobilannonsering i appar
I en bloggpost under gårdagen gick man alltså ut med att man ökar stödet till övriga utgivare för den mobila webben. Enligt Yoav Arnstein, EMEA-chef för Facebooks teknikavdelning för annonslösningar, har man provkört tjänsten med ett antal provpartners innan gårdagens globala lansering.
Målet är, enligt Facebook själva, att röra sig bort från banner-baserad annonsering. Istället förväntar man sig samma utveckling på mobilsajter som i appar, där drygt 80 procent av annonseringen sker i form av nativelösningar.
Det kan tyckas svårt för annonsörer att nå ut till mobilsurfare, men med hjälp av Audience och fejjans stora databank kan det bli både lättare och bättre än tidigare. Det återstår förstås att se användarnas reaktion på ökad reklammängd även under pendeltågssurfandet…