Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Facebook är inte så coolt – men kidsen använder det ändå

Amerikanska tonåringar verkar eniga – Facebook är inte ett dugg coolt längre. Men det stora flertalet vägrar sluta använda fejjan bara för det, enligt ny studie. Detta är viktiga nyheter för marknadsförare.

Det är ledande analysföretaget Forrester Research som gjort en studie över amerikanska tonåringars inställning till Facebook. Enligt företaget har många marknadsförare fel när de tror att de unga flyr communityn. Hela 78 procent av de tillfrågade använde sig av sajten, lika många som förra året.

Endast Youtube kan skryta med ett större antal ”teens”, där antalet unga användare är 80 procent.

Läs mer: “The Founders” – så vill de unga tonåringarna kalla sin generation

Däremot är det samma 80 procent som tycker Youtube är coolt – bara 65 procent tycker att Facebook är det. Andra coola sociala medier är Snapchat (79 procent) och Instagram (78 procent).

Facebook är kanske inte ett dugg coolt eller inne, men är enligt företaget det främsta sättet för unga att hålla kontakten med sina vänner. En tredjedel av de i undersökningen hänger på Facebook ”hela tiden”.

Forrester understryker därmed att Facebook är ett viktigt sätt för marknadsförare att nå ut till de unga – men man behöver också finjustera så kallad “social relationship marketing” för att bygga lojalitet och medvetenhet kring varumärken.

Studien gjordes i april 2015,  på hela 4,485 tonåringar i Förenta Staterna i åldrarna 12 till 17.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.