Facebook bekräftar att de tillämpar användarundersökningar för att bättra på communityns nyhetsflöde – bland annat för att undvika så kallade “click-baits”. Detta kommer även att påverka Pages och hur bra marknadsföring på Facebook bör se ut.
Facebooks nyhetsflöde styrs av algoritmer som avgör användarnas intresse av givna ämnen baserad på deras aktivitet inom communityplattformen.
I en post på sin blogg igår förklarade företagets mjukvaruingenjörer Cheng Zhang och Si Chen att den traditionella metoden – alltså sådant som mängden “likes”, klick och kommentarer eller delningar inte ses som tillräckligt för att ge hela bilden av vad användarna verkligen vill se.
Läs mer: Native-annonser vinner på Facebook
“Vår forskning visare att folk sade sig ha en bättre upplevelse av nyhetsflödet när de händelserna de ser överst är desamma som de är troligast att värdera högt när de tillfrågas”, skrev de båda mjukvaruutvecklarna.
Detta kan komma att påverka Pages, varumärkens sidor för marknadsföring – främst så kan man inte längre räkna med att ökat användarengagemang på något sätt ökar räckvidden. Om inte historien stämmer överens med det som användare sagt sig vara intresserade av kommer det helt enkelt inte att synas i deras nyhetsflöde ändå.