Annonsering i sociala medier kommer att landa på 209 miljarder kronor för helåret och Facebook tar 65 procent av den kakan.
Facebooks intäkter kommer att landa på cirka 136 miljarder kronor vilket är en ökning med hela 41, 8 procent jämfört med förra året.
En av investeringarna som verkligen gett avkastning för Facebook är appen Instagram som går från klarhet till klarhet. Enligt prognoser kommer appen att dra in 5 miljarder kronor till Facebook vilket är en ökning med hela 149 procent. Skeptikerna som ställde sig längst fram och kallade Mark Zuckerberg för en idiot när han köpte appen för 8 miljarder kronor sitter nog längst bak i rummet idag och biter sig i läppen.
Samtidigt tappar rivalen Twitter sin globala tillväxt men kommer trots det öka annonsintäkterna med 62 procent till 16 miljarder kronor. Detta är ingen dålig siffra men bleknar när man jämför med Facebooks imperium.
“Twitter’s slowing user growth is impacting its ad business. It has improved its ad targeting capabilities, and it still has a lock on real-time conversation. However, advertisers want to reach a mass audience and that’s harder to do on Twitter than on Facebook.” kommenterar Debra Aho Williamson från eMarketer som är bakom prognoserna.