Det är en av de mest plågsamma frågor som användare av sociala medier ställer sig varje dag: Vilket bildfilter bör jag använda? Tack och lov har forskningen nu svaret.
Varma filter, högre kontrast och ökad exponering ökar både antalet människor som faktiskt ser bilden och antalet kommentarer, enligt ny forskning i användares engagemang från Yahoo Labs och Georgia Institute of Technology.
Filtrerade bilder är 45 procent mer sannolika att få kommentarer och 21 procent mer sannolika att ses. Å andra sidan, filter med åldringseffekt lyfter antalet människor som ser bilden, men minskar kommentarer, medan mättnadseffekter ökar kommentarer men har lite inflytande på exponeringen, fann studien.
Alla dessa effekter observerades efter att ha tagit hänsyn till antal följare och popularitet.
Varma färger såsom rött och gult hade också positiv effekt, vilket styrker äldre forskning som visar att de framkallar känslor som upphetsning och glädje.
Studien bestod av 7,6 miljoner Flickr bilder för att granska människors drivkrafter att välja filter.
Föga förvånande kanske, är ”vardagliga” fotografer främst motiveras av handlingen att dela och använda filter för att dramatiskt förändra sina bilder.
Seriösa fotografer, å andra sidan, använder filter för att korrigera fel eller framhäva specifika detaljer och ser själva bilden som det viktigaste.
Studien är den senaste i en växande mängd forskning om användning av bilder på sociala medier.
Populariteten av ”selfies” (bilder på en själv) bland tittare bekräftades också av samma författare i en studie från år 2014 som fann att bilder på ansikten snarare än platser lockade högsta engagemang.
Analysen från 2014 bestod av 1,1 miljoner Instagram bilder och fann att foton med ansikten var 38 procent mer sannolikt att få ”likes” och 32 procent mer sannolikt att få kommentarer.
Men enligt studien hade antalet ansikten, deras ålder eller kön ingen effekt.
“Vi är sociala djur och vill se andra människor – det är betryggande för oss och får oss att känna säkerhet”, berättade författaren Saeideh Bakhshi från Yahoo Labs. “Det sitter i oss från en mycket tidig ålder, när barn söker stöd från sina föräldrar.”
Annan forskning från Arizona State University fann att de fem mest populära Instagram-filter är Normal (ofiltrerad), Amaro, X-Pro II, Valencia och Rise.
Men författarna av studien från 2014 som bestod av mer än 5,6 miljoner bilder noterade också att dessa fem filter är placerade bland de första sju alternativen som användare kan välja, så kanske drevs användare mer av bekvämlighet än kreativ impuls.