Kampen om morgon-tv-tittarna hårdnade i morse när SVT lanserade nya ”Morgonstudion”, Di TV hade säsongspremiär för ”Börsmorgon” – och Expressen TV samtidigt lanserade ”Senaste nytt” med programledarna Hannes Nelander och Tess Ulander. Kul för tittarna men var ska annonsören hitta sina målgrupper?
”Vi satsar inte på debatt och diskussion, inte heller på mat och husdjur. Detta är morgon-tv för den som vill veta vad som händer”, lovar Bella Levy, chef för Expressen TV. “Breaking news-rapporter och samarbeten med CNN och Di TV gör oss till nyhetsförmedlaren för den som tittar på tv i datorn eller mobilen,” fortsätter Bella.
Med 11 miljoner strömstarter vill Expressen och Bonnier locka fler annonsörer till sin kanal. Men konkurrensen är stenhård från alla möjliga olika håll. Både Facebook och Youtube har gett sig in i striden med sina egna tv-shower och live-reportage. För konsumenten är det bara att luta sig tillbaka och njuta av alla erbjudanden samtidigt som annonsören måste ha tungan rätt i mun för att hitta fram till specifika målgrupper.