Expressen söker en vass webbanalytiker

Har du erfarenhet av konverteringsoptimering och vill hjälpa Expressen att bli Sveriges största nyhetssajt? Då söker vi dig för en rekrytering till analysteamet på Expressen!

Om uppdragsgivaren
Expressen är Sveriges snabbast växande nyhetssajt och satsar stenhårt på att även bli den största. I denna digitala satsning behöver vi ytterligare en webbanalytiker, en konverteringsspecialist. Analytikern ingår i Expressens analysteam som har visionen att vara den ledande analysavdelningen inom mediesverige. Vi är ett team på sex personer som jobbar med webbanalys, marknadsundersökningar, analys av tidningsförsäljningen, CRM, sociala medier analys och digital samt tryckt annonsanalys.

Beskrivning av tjänsten
Som webbanalytiker – konverteringsspecialist, kommer du som expert att driva optimeringsprojekt på Expressen. Du kommer arbeta i projektform för att proaktivt initiera och genomföra projekt som syftar till att utveckla användarnas/besökarnas engagemang i tidningarnas digitala kanaler.

I arbetsuppgifterna ingår:

– Identifiera, analysera och föreslå ändringar av olika flöden i syfte att öka antalet sidvisningar, videovisningar, registreringar etc.
– Genomföra A/B-tester och multivariata tester.
– Vara behjälplig som TagManager, d.v.s ansvara för korrekt/optimal mätning av sajter och appar.
– Vara drivande i genomförandet av användartester för nyutvecklade och befintliga sajter och appar.
– Vara kravställare mot externa leverantörer av system som används i rollen som webbanalytiker.
– Beställare av projekt från IT.

Vem är du?
Vi söker dig med akademisk utbildning såsom civilingenjör, civilekonom eller annan relevant högskoleexamen. Du har minst två års erfarenhet av konverteringsoptimering för både desktop och mobila plattformar. Vidare ser vi gärna att du har kunskap/erfarenhet inom något av följande områden:

– A/B-tester och multivariata tester.
– Javascript.

Det är vidare ett plus om du har erfarenhet av SiteCatalyst, Tableau samt konverteringsoptimering för e-handel. Ögonrörelsestudier och/eller andra typer av användartester är även meriterande.

För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du är självgående och har förmågan att genom din analys driva förändringar av Expressens digitala innehåll. Du är nyfiken och har ett stort intresse för digitala medier.

Intresserad?
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringsansvarig Sara Scheef på telefon 08-410 690 50, vänligen uppge uppdragsnummer 7562. Ansök snarast då intervjuer sker löpande, tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum. Att ansöka tar endast ett par minuter och du behöver enbart uppge kontaktuppgifter samt bifoga ditt färdiga CV. Följ anvisad länk på denna webbplats.

Se även: Expressen söker framtidens medieanalytiker