Expressen hade störst synlighet på Google under 2016, enligt Sistrix Visibility Index som kartlagt domäners synlighet i Googles sökresultat.
”Det här är resultatet av ett målmedvetet samarbete mellan redaktionen, analys- och utvecklingsavdelningarna. Vi har ändrat i våra publiceringsverktyg, utbildat alla medarbetare och synliggjort data internt”, förklarar chefredaktör Thomas Mattsson i ett pressmeddelande.
Facebooks statistik visar att Expressen redan är största svenska mediehus på sociala medier-plattformen Facebook.
Nu visar Sistrix Visibility Index ytterligare ännu en förklaring till att Expressen växer så snabbt digitalt. Expressen var under 2016 klart störst på Google, tack vare fortsatt ökad synlighet jämfört med 2015:
• Expressen + 18 %
• Aftonbladet – 4 %
• Dagens Nyheter – 18 %
• Svenska Dagbladet – 27 %
”Den sista veckan 2016 slog Expressen dessutom nytt rekord med ett synlighetsindex om 1 174,59 vilket var nästan dubbelt så hög synlighet som Aftonbladet. Expressen var också nästan fyra gånger mer synlig på Google än Svenska Dagbladet samt Dagens Nyheter”, säger analyschefen Josefina Rickardt.
Visibility index är ett mått på domäners synlighet på Google och baseras på en analys av topp 100 positioner på de 1 000 000 viktigaste sökorden- och sökordskombinationerna på marknaden. Hänsyn tas både till trafikvolym per sökord och click through per position.