Det har hänt mycket inom SEO, SEM och digital analys sedan årsskiftet. Allt från hur Google hanterar featured snippets och experiment i sökresultatet till att tredjepartskakor ska fasas ut i Google Chrome.
I det senaste poddavsnittet av Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund gästar Pontus Karlsson från Pineberry för att prata SEO och SEM samt Martin Winberg från 56K för att prata digital analys och cookies.
De delar i avsnittet de viktigaste nyheterna som har hänt under årets första månader inom sina områden och vad det innebär för marknadsförare i Sverige. Här nedan finns en sammanställning av nyheterna som tas upp samt länkar till avsnittet och en ljudspelare.
SEO & SEM
Pontus Karlsson är chief product officer på Pineberry och har många års erfarenhet av både SEO och SEM. Här nedan kan du se en kort sammanställning av ämnena som Pontus tar upp i poddavsnittet.
Featured snippets och experiment i sökresultatet
Google gick den 22 januari ut med att man gör en uppdatering kring hur featured snippets hanteras i sökresultatet där det nu inte längre är möjligt att ha både snippet och sökresultat.
Prisrapport i Google Merchant Center
Google lanserade den 10 februari en rapport för prisjämförelse i Google Merchant Center som ger oss marknadsförare mer data för vår prisstrategi.
Avast lägger ner Jumpshot
Avast gick den 30 januari ut med att man stänger ner dotterbolaget Jumpshot som har sålt 435 miljoner användares beteendedata som clickstream-data till tredjeparter.
Digital och webbanalys
Martin Winberg är en av grundarna av byrån 56K och är specialist inom digital och webbanalys. Även inom digital analys har det kommit flera intressanta nyheter och nedan finns de tre nyheter Martin lyfter fram i avsnittet.
Google Tag Manager server-side
Det finns ingen officiell information men Google presenterade under en analytics-konferens sina planer på att göra det möjligt att implementera Google Tag Manager server-side.
Tredjepartskakor fasas ut i Google Chrome
Nyheten om att fasa ut tredjepartskakor i Chrome till 2022 fick stort genomslag och sökjätten släppte samtidigt en del information om sina planer på det man kallar privacy sandbox.
Nätverksdomän och internetleverantör försvinner
Dimensionerna har slutat samla in data i Google Analytics. Data som tidigare har kunnat användas för att bland annat filtrera interntrafik och identifiera företagsbesökare.
Lyssna på avsnittet för att höra mer om nyheterna, vad de innebär för marknadsförare här i Sverige och vad du kan göra. På tonyhammarlund.io finns avsnittet med tidsstämplar och länkar för vidare läsning om respektive nyhet.
Avsnittet finns ute på alla poddplattformar och du hittar länkar här nedan. Det går även att spela avsnittet direkt i webbläsaren med ljudspelaren här: