Vilka är egentligen de viktigaste faktorerna för att ranka högt på Google? Om du vill ta reda på det (genom att googla) hittar du en mängd olika artiklar som alla tror sig veta exakt vad som krävs.
Bland dessa artiklar, som är skrivna av kunniga marknadsförare och SEO-experter, finns det många olika åsikter om vilka faktorer som väger tyngst under 2019. Detta beror på att Google väldigt sällan uppger exakt vad deras sökmotor lägger mest fokus på, i syfte att förhindra användare att manipulera systemet.
SEO-gurun Rand Fishkin på SparkToro har nyligen släppt en studie där han undersökt vad experterna anser vara de viktigaste faktorerna för SEO. Fler än 1.500 SEO-experter deltog i undersökningen.
Deltagarna fick betygsätta 26 olika faktorer på en skala 1 till 10, efter vilka faktorer de tror väger tyngst i Googles organiska rankingsystem.
De 5 viktigaste faktorerna för SEO
- Relevant innehåll på sajten – 8,52
- Länkar av hög kvalitet från betrodda sajter – 7.87
- Användning av relevanta sökord och fraser – 7,5
- Att sajten uppfattas trovärdig och har auktoritet inom sitt område – 7,48
- Hur mobilvänlig sajten är – 7,26
De 5 minst viktiga faktorerna för SEO
- Sökord i domännamnet – 4,19
- Användning av externa länkar på sajten – 4,66
- Användning av Google AMP – 4,76
- Hur gammal sajten är – 5
- Icke-länkade omnämningar av sajten – 5.16
Deltagarna blev även tillfrågade hur konsekvent Googles algoritm är när det gäller olika frågeställningar. Alltså, är det samma rankingfaktorer som väger tyngst i varje enskild fråga? Nej, anser majoriteten (66,3 procent) av SEO-experterna, faktorerna varierar beroende på fråga.
Här kan du läsa mer och fördjupa dig i studien.
SEO förändras konstant i takt med att internet och konsumenternas beteende förändras. Håll dig uppdaterad med det senaste här på Dagens Analys! Vi har bland annat publicerat en snabbguide i tre delar om SEO:
Snabbkurs i SEO för dig som vill ranka högt på Google – Del 1
Snabbkurs i SEO för dig som vill ranka högt på Google – Del 2
Snabbkurs i SEO för dig som vill ranka högt på Google – Del 3