Tillhör du dem som tycker att det görs för få dokusåpor? Tja, då kanske du blir överlycklig över att streamingjätten Netflix nu säger sig planera för att lansera 20 stycken program utan manus under 2017. Reality-serierna ska ta Netflix ett steg närmare målet på att främst tillhandahålla eget material i framtiden.
Netflix siktar på att ha eget material motsvarande 1000 timmar under nästa år, skriver bland andra Variety. Streamingtjänsten själv säger att man ska satsa 6 miljarder dollar på egentillverkade program nästa år – och då alltså inklusive dokusåpor.
En av orsakerna till att man så gärna vill satsa på eget är, enligt företaget självt att man vill stå ut från konkurrensen i takt med att anda streamingtjänster växer i popularitet.
Läs mer: Äntligen fungerar Netflix i offline-läge
Men det handlar också till stor del om licensavtalen, som ser olika ut för olika TV-serier i olika länder (en av orsakerna till att vi inte kan se samma serier i Sverige som i USA). Genom att ha eget material slipper man krånglet.
Det återstår att se hur spännande det är för tittarna med ännu fler realityserier (som formligen svämmar över de traditionella betalkanalerna, kan man tycka). Men man har en start fördel i att kunna rikta in sig på olika marknader genom att skapa regionspecifika shower. Man kan också anpassa innehållet till smalare publik.
Hur kommer de mer traditionella TV-bolagen hantera denna konkurrens även inom reality-showerna?