Det senaste kvartalet har nivåerna av Ad Viewability sjunkit i ett flertal större europeiska länder – och de verkar inte komma att vända den närmaste tiden.
Enligt de senaste siffrorna från företaget Meetrics, som mäter så kallad Ad Viewability, så var det inget vidare sista kvartalet 2015. Mätningarna utgår från internationella riktlinjer från bland annat Media Rating Council, och kräver att minst 50 procent av en annons syns i webbläsaren i en sekund för att klassas som Viewable.
Den totala siffran har halkat ner från 63 procent under under det näst sista kvartalen 2015, till 58 procent kvartal fyra . Trenden är tydlig när man tittar till några av de stora EU-länderna.
Läs mer: Ingen läser dina Annonser – därför skall du satsa på Content Marketing
I Storbritannien har siffrorna gått ner från 52 procent under tredje kvartalet till 50 procent under årets sista. De franska siffrona går från 69 procent till 65, medan annonserna i Tyskland fallit från 61 till 38 procent.
Anant Joshi från Meetrics konstaterar att “saker tycks bli sämre igen, trots en viss uppgång tidigare”. Han fastslår också att det är nuvarande försök att förbättra situationen inte har hjälpt, och att den allmänna riktningen pekar stadigt nedåt.
Är det en fråga om otillräckliga mätmetoder – eller är det kanske dags om omvärdera annonseringsformaten?