Enligt nya siffror från branschorganisationen IAB Europe så är det programmatisk annonsering som gäller för tillfället. De sammanlagda utgifterna relaterade till denna typ av annonsering i Europa har ökat med 70 procent under 2015. Det är som vanligt den mobila sidan som ökat mest.
Rapporten, som heter European programmatic market sizing, konstaterar att programmatisk annonsering växt från 3,4 miljarder pund (cirka 38 miljarder kronor) till 5,7 miljarder brittiska pund (cirka 64 miljarder kronor) under förra året.
Mobil programmatisk annonsering är den delen som ökat mest, med 165 procent i Europa – mycket som en följ av ökad annonsering i sociala medier.
Programmatisk video har också växt stort, med 95 procent och står nu för en fjärdedel av alla utgifter kring videoannonsering online. “Annonsörer ser allt mer hur programmatisk ger dem mer kontroll över kvaliteten på deras inventory, viewability och inverkan”, kommenterar en av studiens experter Oliver Gerts från analysföretaget MediaCom.