Välkommen till Dagens Analys!

EU kommer jaga de amerikanska drakarna med GDPR lagstiftningen

GDPR kan radera 2 procent av Googles intäkter, enligt Deutsche Bank

Troligtvis kommer EU att statuera exempel och bötfälla någon av de amerikanska drakarna Google eller Facebook när de nya GDPR-reglerna träder i kraft. Vi skrev förr veckan om att 40 procent av den data som Facebook lagrar i EU strider mot GDPR enligt en spansk rapport. Men även Google kommer att behöva städa upp sin data innan den nya datalagen träder i kraft.

– Google får 33 procent av sina intäkter från Europa, enligt Deutsche Bank.
– Europeiska unionens nya integritets- och dataskyddslag (GDPR) träder i kraft i maj.
– Om 30 procent av de europeiska användarna väljer att inte dela data, kommer intäkterna falla med 2 procentenheter enligt Deutsche Bank.

Europeiska unionens nya allmänna databeskrivningsförordning (GDPR) kan radera 2 procent av intäkterna i Alphabet, Googles moderbolag, säger analytiker Lloyd Walmsley och hans team i Deutsche Bank.

GDPR träder i kraft den 25 maj 2018 och kräver ett företag som driver en verksamhet i EU måste säkerställa att användarnas data inte lagras utan samtycke, den nya lagstiftningen begränsar vilken typ av data som man får samla. Lagstiftningen för datainsamling gör det enklare för alla medlemmar i EU att ha gemensamma riktlinjer.

Deutsche Bank ser den nya lagstiftningen som ett hot mot Google, med tanke på de senaste negativa besluten från Europeiska kommissionen kring Googles påstådda monopolstatus när det gäller online shopping, sökning och koppling av alla Google-appar i Android-telefoner.

När GDPR träder i kraft, kommer alla företa att vara skyldiga att ha en hög nivå av integritet och ha samtycke om man sparar data. Deutsche Bank uppskattar att cirka 33 procent av Googles intäkter kommer från Europa, och inom den befolkningen kan 30 procent av användarna välja att inte dela data. Det skulle skada Googles teknik att rikta annonser.

Så här har Deutsche Bank skrivit om risken med GDPR för Google

”We see elevated regulatory risk this year heading into EC rulings, which could require more onerous changes to Google’s business (vs the relatively mild comparison shopping changes), particularly around Android. We are seeing renewed calls for antitrust investigations around mega cap tech that could become mid-term election issues later this year. In addition, given the rollout of GDPR in Europe and ePrivacy regulations later, we see scope for changes that could affect ad efficacy and/or lead to ad buyer hesitation around certain retargeting practices that impact Google’s rapidly growing programmatic business as well as integration of certain types of data signals into core search. Given EMEA represents about 33% of revenue, a hypothetical back-of-the envelope 30% EU user opt-out of some data sharing, impacting ad efficacy by 20%, could equate to a 2ppt impact to ad revenue.”