Ett nytt försök att få konsumenter att se reklam – betala deras mobilräkning

Betala 45 kronor mindre på mobilräkningen, mot att se reklam varje gång du “väcker” mobilen. Värt det eller inte?

Det är Unlockd som i USA, tillsammans med Boost Mobile just testar denna lösning med tjänsten Boost Dealz. Flera ledande varumärken har redan hoppat på tåget, bland andra  Levi’s, Starbucks och EA Sports.

Funktionen är enkel – Android plockar bort fem amerikanska dollar mot att Androidanvändaren måste se en annons varje gång denne väcker sin mobil för att slå fram sitt lösenord.

Läs mer: Mobilerna kommer att dominera marknadsföringen 2016

Utöver den konkreta betalningen, så ska konsumenten även kunna tjäna en peng via exklusiva erbjudanden och reor. Enligt Matt Berriman, VD på Unlockd, så är konsumenter villiga att interagera med relevant och kontextuell information. Dessutom öppnar de mobilen 150 gånger per dag, eller upp till 200 om de är så kallade “millenials”.

Kan detta vara en bra framtida lösning, eller kommer det att upplevas som alltför påträngande mot “bara” fem dollar? Det återstår förstås att se.