Episerver Digital Experience Cloud hjälpte Interflora slå Alla hjärtans-rekord

För blomsterbranschen är e-handeln sedan länge är den viktigaste försäljningskanalen och ingen dag är viktigare än Alla hjärtans dag, som svarar för omkring 15 procent av hela årets omsättning.

I höstas lanserade Interflora en helt ny onlinebutik, som bygger på Episerver Digital Experience Cloud och har utvecklats med stöd av Episervers partner XLENT. Årets kärlekshögtid blev ett rejält test för Interfloras digitala strategi och resultatet blev gott.

Under månadens inledning fram till Alla hjärtans dag den 14 februari fick Interflora över 40 000 onlinebeställningar. Försäljningen ökade med 21 procent jämfört med 2017.

Med sin nya sajt vill Interflora vill kunna göra täta uppdateringar och presentera varor och tjänster med rikare innehåll, bland annat rörlig bild. Tester, kampanjer och lokal anpassning av sortimentet har också blivit mer användbara som verktyg i den digitala affären.