Nu satsar Eniro vidare för att få konsumenter att upptäcka sina lokala företagare – och förenkla den digitala marknadsföringen för småföretag.
När Eniro förra året undersökte företags utmaningar inom digital marknadsföring, hamnade sökbarhet och synbarhet i topp. Det stod tydligt att kraven från konsumenter har ökat på att snabbt hitta det man söker på internet, annars ger man upp.
Eniro nylanserar nu sin mobilapp i ett format som ska möjliggöra för mindre, lokala företag att synas bättre.
– Målet har varit att utveckla hur våra användare bättre hittar de lokala företagarna. Vi vill förbättra möjligheterna att upptäcka sina närområden och för företagen att hålla dessa levande. För företagare har vi också utvecklat möjligheten att inspirera användarna med fler och större bilder, säger Mattias Wedar, chef för produktutveckling och marknadsföring på Eniro.
Den vanligaste typen av sökningar i mobilen handlar om att hitta en viss typ av butik, restaurang eller annat företag i närheten av var man för tillfället befinner sig. I den nya appen har man därför ökat fokus på sök där du är. Alla som startar appen hamnar direkt på kartan på den adress där man befinner sig.
Enkelhet och effektivisering har också varit vägledande, för att underlätta i de mobila användarnas alltmer komplexa och informationsintensiva vardag.
– Den mobila användaren är på språng, har kort om tid och vill inte behöva tänka efter eller ens hålla mobilen still för att hitta information, fortsätter Mattias. Därför har vi med enkla knep gjort det lättare att snabbt ta beslut. Detaljer som gör skillnad är tydligare kontaktvägar till företagen, exempelvis tydligare ringknapp, Eniro Navigation, länkar till specifika platser på kunders hemsida.
Eniros rapport ”Mobilekonomin 2014”, visar att nästan hälften (47 %) av svenskarna söker efter ett annat företag eller varumärke när de inte hittar den information de vill ha. Enligt ”Mobilekonomin 2014” vill varannan svensk (51 %) ta del av konsumentomdömen då de söker efter produkter.