England är störst i Europa

Mobilt internet ska gå om fast bredband år 2017, en årlig ökning på 7, 1 procent för att nå 7 miljarder pund år 2019, enligt PwC:s rapport Global Entertainment & Media Outlook.

Storbritanniens underhållning- och mediamarknad (Entertainment & Media) förväntas växa med 3,2 procent årligen 2014-2019 till ett värde av 66.6 miljarder pund per år 2019.

År 2014, hade Storbritannien den näst största E & M-marknaden i Europa efter Tyskland, och kommer att behålla denna position till och med 2019.

Phil Stokes, Storbritanniens underhållning- och medialedare för PwC:

“Intäkterna från digitalt ser ut att nå hälften av marknaden tillsammans med icke-digitalt år 2020, med de största intäkter som internet och annonsering på Internet, och de snabbast växande traditionella-sektorer är TV-reklam och utomhusreklam. Konsumenter bryr sig dock inte så mycket om vilken media man använder, de söker sig mest efter flexibilitet, frihet och bekvämlighet i när, var och hur de bemöter det innehåll de är intresserade av”.

PwC förutspår att Storbritannien kommer att förbli den största online-reklammarknaden i Europa, med en årlig tillväxt prognos på 10,6 procent under de kommande fem åren, från 7 miljarder pund år 2014 till 11,7 miljarder pund år 2019. Den snabbaste tillväxten kommer fortsättningsvis att vara i mobilannonsering.

I andra rapporter framkom det bland annat att e-boksintäkter förväntas överta skrift och ljudböcker år 2018 – från  466 miljoner pund (26 procent av de totala intäkterna för böcker) under 2014 för att nå 1.2 miljarder pund (57 procent av det totala antalet) år 2019.

Och även om biomarknaden föll i Storbritannien under 2014, så förväntas 2015 att bli mer lyckad, med 7 procents tillväxt i biljettförsäljning till följd av flera storfilmer. ’intäkterna väntas stiga till 1.24 miljarder pund under 2015 och öka stadigt för att nå 1,4 miljarder pund 2019, en årlig tillväxt om 3,8 procent.