Endast 36 procent av marknadsförare tycker att influencer-marknadsföring är effektiv

ANA (Association of National Advertisers) har kartlagt att annonsörer fortsätter investera i influencer-marknadsföring trots att de är osäkra på om det fungerar eller inte.

Enligt undersökningen sa 36% av marknadsförare att de tyckte att deras influencer-marknadsföring var effektiv, 44% sa att de var neutrala och 19% tyckte att det inte var effektivt.

Trots detta satsar marknadsförare vidare med kanalen.  43% sa att de ska spendera ännu mer resurser på det nästa år. Dessutom svarade 27% av de som inte använder det att de ska börja göra det.

”It’s clear that the popularity of influencer marketing has increased among marketers in recent years, largely due to the growth and evolution of social media”, berättar vd Bob Liodice. Han fortsätter: “We´ve found that a growing number of marketers are turning to influencers to help them combat ad blocking, leverage creative content in an authentic way, drive engagement and reach millennial and gen Z audiences who avidly follow and genuinely trust social media celebrities”.