Eyeo, som är moderbolaget bakom den superpopulära reklamblockeraren AdBlock Plus, har förlorat i rätten mot den tyska mediekoncernen Axel Springer. Detta kan vara ett stort bakslag för Eyeo, och en avsevärd seger för publicister världen över i kriget mellan traditionella medier och reklamblockerarna. Risken ökar också avsevärt för en veritabel syndaflod av stämningar mot Eyeo från andra stora mediebolag.
Axel Springer är det Tysklandbaserade bolaget som ligger bakom sådana stora namn som Business Insider, Bild och Die Welt, och vi har tidigare här på Dagensanalys skrivit om det kamp man fört mot en annan tysk, Eyeo och deras AdBlocker.
En tysk domstol i Köln förbjöd i fredags Eyeo att tjäna pengar på att “vitlista” publicister på sin “Acceptable Ads”-lista, som låter (mot betalning) sajter visa reklam trots reklamblockeraren. Förutsättningen för dessa annonser har dock varit att de inte bedöms vara påträngande eller störande.
Detta får man alltså inte fortsätta med, då domstolen bedömde vitlista som olaglig (i Tyskland). Enligt Claas-Hendrik Soehring från Axel Springer så “sänder domslutet en tydlig signal till annonsblockerare. Journalism kostar pengar och måste alltid få finansiera sig själv genom annonsintäkter”, kommenterar han till Business Insider.
Eyeo själva skriver på sin blogg att de tänker överklaga – och att man är “övertygad om att den Tyska Högsta Domstolen (Bundesgerichtshof) kommer att riva upp beslutet”.
Läs mer: En dag hos Eyeo – skaparen av Adblock Plus
Faktum är att domstolen faktiskt inte hade några invändningar mot användningen av annonsblockerare, men man höll med Axel Springer att vitlistan inte var i enlighet med den tyska konkurrenslagstiftningen.
Hur kommer detta påverka oss i Sverige? Kommer svenska IAB också ta detta till domstol? Är detta början till slutet på reklamblockerarna?