En tredjedel av världens onlineköp sker nu i mobilen

För första gången är smarta mobiler mer populära än surfplattor för e-handel inom detaljhandeln.

Adyen har publicerat rapporten Mobile Payments Index (MPI) som granskar nätbaserade mobila betalningar. Rapporten för det fjärde kvartalet 2015 (oktober-december) visar att mer än en tredjedel (34 procent) av webbläsarbaserade transaktioner via nätet nu görs från en mobil enhet, jämfört med drygt 30 procent föregående kvartal.

För Sverige har transaktionerna via mobila enheter ökat med 3, 1 procentenheter under 2015 (januari-december). Toppnoteringen för svenska marknaden skedde under oktober 2015 då webbläsarbaserade onlineköp via en mobil enhet stod för hela 38, 4 procent.

“Mobila betalningar, både i appar och webbaserade, driver tillväxten av e-handel”, säger Jussi Lindberg, ansvarig affärsutveckling för Adyen i Norden och Baltikum. “När konsumenter över hela världen i första hand väljer mobilen för e-handel, är det tydligt att en ”mobile-first” strategi för betalningar är nödvändig. Denna trend är extra tydlig i Sverige, som länge legat i framkanten med en hög andel mobila betalningar”.

Betalningsmetoder i Asien driver framfarten av mobila betalningar
Den globala ökningen drivs främst av populära betalningsmetoder från Asien, som JCB, UnionPay, och Alipay. JCB noterade högsta andelen mobila betalningar sett över samtliga betalningsmetoder som analyserats, där 54 procent av betalningarna på Adyens plattform görs via en mobil enhet, en ökning från 47 procent föregående kvartal. Alipay ökade till 44 procent (från 35), och UnionPay till 31 procent (från 23).

I Europa står iDEAL (Nederländerna) stadigt för 49 procent av onlinebetalningar via mobilen, medan Faktura (Skandinavien och Tyskland) nådde 47 procent, Bancontact/Mr Cash (Belgien) 39 procent och SEPA Direct Debit (hela Europa) 22 procent.

iPad har högst genomsnittligt transaktionsvärde
Trots den övervägande populariteten av smarta mobiler finns en ljuspunkt för surfplattor när det gäller genomsnittligt transaktionsvärde (ATV) per enhetstyp. För första gången leder iPad med ett genomsnittligt tranaktionsvärde på 920 kr vilket gör att den inte bara placerar sig före smarta mobiler utan även före stationära och bärbara datorer. De senare brukar av tradition ligga i topp, men nu får ett genomsnittligt transaktionsvärde på 910 kr. Detta följs av Android-surfplattor Android (740 kr), iPhone (712 kr) och Android-mobiler (630 kr).

Sverige i topp bland marknader anpassade till mobila betalningar
Bland enskilda marknader fortsätter Storbritannien att leda vägen vad gäller anpassning till mobila betalningar. Mobila enheter står nu för 49 procent av onlinetransaktionerna och drygt 34 procent av dessa kommer från en smart mobil. Bland andra marknader som snabbt anpassat sig är Nederländerna med 35 procent (23 procent via smarta mobiler) och Sverige med 32 procent (25 procent via smarta mobiler).