I en undersökning visar det sig att svenskarna är de som i störst utsträckning använder sig av Adblockers. Hela 28 procent använder Adblocker på sin dator. Vi skrev om denna nyhet redan förra veckan, men tycket det var värt att repetera en gång till.
Samma undersökning visar även att 71 procent av webbtrafiken till svenska webbsidor är annonsgenererad.
Vi har även tidigare skrivit om denna undersökning från Adobe. Men det kan vara värt att repetera upptäckten.
Enligt rapporten använder sig hela 28 procent av svenskarna av Adblockers, följt av Tyskland (27%), Danmark (26%), Kanada (24%) och Spanien (19%).
— Det är intressant att se att svenskarna använder sig av Adblockers i så pass hög utsträckning samtidigt som en så stor andel av internettrafiken hos svenskarna är annonsgenererad. Det visar inte minst att kvaliteten på annonserna i dag inte lever upp till krav på relevans utan i stället uppfattas om irritationsmoment, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud.
Adobes nya rapport pekar även på att svenska hemsidor är bra på att dra till sig annonsgenererad trafik. 71 procent av trafiken till svenska hemsidor är annonsgenererad, något högre än det europeiska snittet på 68 procent.
Något oväntat visar det sig även att webbtrafiken till europeiska hemsidor har minskat över de senaste 48 månaderna, med 0,3 procent. Överlag har 54 procent av hemsidorna i Europa vuxit och 46 procent krympt i storlek över de senaste tre åren. Rapporten visar även på att växande hemsidor använder sig av sociala medier och email-marknadsföring för att driva trafik till sig. Europeiska hemsidor som sett en ökning av den totala webbtrafiken under de senaste tre åren har haft 51 procent högre tillväxt av trafik från smartphones jämfört med webbplatser vars trafik har minskat under samma period.