”Hälften av pengarna som spenderas på marknadsföring kastas bort, men problemet är att vi inte vet vilken hälften.” I en studie får veta att det gamla ordspråket är aktuellt än idag.
Rakuten Marketing har frågat 1.000 marknadsförare om hur effektiva deras marknadsföring är i förhållande till sin budget. I snitt visar det sig att 26 procent av budgeten placeras i ineffektiva kanaler och strategier. Hälften av respondenterna säger att minst 20 procent av budgeten kastas bort.
Några säger att mer än 80 procent av deras budget placeras så dåligt att de inte får resultat.
Studien avslöjar att det är önskan om att på ett billigt sätt nå målgrupper som oftast är boven bakom förlorade budgetar. Det finns inga genvägar verkar det som. Och att fokusera bara på räckvidd leder till annonsplaceringar med låg kvalitet som inte ger några direkta resultat.
Sen är en del av de så kallade bortkastade budgeterna också nödvändiga. Enligt studien går en hel del pengar åt att testa och experimentera. Något som vi i dessa tider måste förhålla oss till.