En femtedel av alla annonspengar går till sökordsmarknadsföring

Enligt en ny studie visar det sig att en femtedel av alla annonspengar går till sökordsmarknadsföring, på bekostnad av bland annat Display.

Det visar sig i samma studie att 20 procent av annonsbudgeten går via programmatiska köp in-house.

Bakom studien finner vi Warc som skriver den årliga rapporten Global Ad Trends.

Enligt dem är den totala sökannonsmarknaden värd hela 100 miljarder dollar under 2018. En ökning om 11 procent och där mobil står för 62,4 procent. Och du vet vem som i princip äter upp hela den kakan. Du har rätt, det är Google.

Warc har kommit fram till att betald sökordsmarknadsföring (paid search) har tripplat senaste årtiondet, och representerar idag en femtedel av all annonsering online. Formatet som fått mest stryk är Display, eller banners som de ju också heter.

Totalt sätt kommer sökordsmarknadsföring öka med 22 procent när året är slut. Det är med andra ord ett mycket bra år för Sök och för Google. Sökjätten har 89,3 procent marknadsandel av mobila sökmarknaden och drog in 85,5 miljarder dollar förra året. Andra sökmotorer tjänade också ganska bra Badiu ($10 miljarder), Yahoo ($3 miljarder) and Microsoft ($1.8 miljarder).

Och varför just sökordsmarknadsföring? Jo, studien avslöjar att annonsörer får helt enkelt mycket bättre ROI i den kanalen. CTR är 3,3% jämfört med 0,57% för display. Vad det gäller konvertering står sök för 4,32% jämfört med display som har 1,09%.

“In its function as a pull medium, search has done more than replace classified – it is steadily eating into the share of advertising expenditure going to display. Emerging formats such as mobile voice and image look likely to continue this trend.

“This may be a sign that brands are shifting budget; though it more likely reflects a multitude of SME advertisers who have started spending due to the accessibility of the format,” kommenterar James McDonald från Warc.

I rapporten från Warc kan man också läsa att allt fler flyttar programmatic in-house. Faktiskt en femtedel av de kartlagda företagen i rapporten har redan gjort det. Enligt studien kommer allt fler att att göra det och 47 procent har redan en plan.

Men det kräver utbildning, inköp och omorganisation så det är verkligen inte för alla.