Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

”En berättelse som är illa berättad – är skriven med en pinne i sanden”: Intervju med John Areblad

John Areblad från bolaget Kanvassfilm har under de senaste 25 åren jobbat med rörliga bilder i alla dess former. Han har arbetat framför och bakom kameran samt medverkat i alla dess faser i flertalet produktioner. I denna intervju berättar han om hemligheterna med filmproduktion.

John Areblad är en av talarna på seminariet Tystnad, tagning action – så här skapar du en viral videosuccé som arrangeras av Dagensanalys.se eventbolag #DAbase den 26 november.

John ArebladJohn som undervisar, håller i workshops och seminarier i film både i Sverige samt utomlands är en klippa inom produktion av rörliga bilder. Vi blev mycket glada när John tackade ja för att prata om ”Så här producerar du en videosuccé för ditt företag”.

Jag och John sitter på ett café i Göteborg för att prata mer om hans presentation. Jag antecknar lite under tiden och låter mig dras in i Johns berättelse om hans spännande arbete. Du som kommer till seminariet den 26 november kommer säkert att bli lika tagen som jag av hans syn på harmoni och balans.

Varifrån kommer dina arbetsgivare?

Mina arbetsgivare har varierat från etermedia till tidningsmedia. Jag har grävt i SVT’s filmarkiv, intervjuat te-arbetare på Sri Lanka och allt däremellan.

Du skriver på din webbsida: ”Film påminner om verkligheten på samma sätt som en dröm och talar direkt till våra känslor och vårt behov av estetik”. Hur kan man tillämpa ditt sätt att tänka i reklamvärlden?

Att film främst är ett känslomedia och inte faktamedia. Det är den insikten jag lutar mig mot i alla uppdrag. Många gör misstaget att försöka trycka in fakta i filmen men det kommer inte att fastna i det undermedvetna. Människor glömmer vad du sagt eller vad du gjort men de kommer aldrig att glömma hur du fick dem att känna. Paulo Coelho säger i ’Alkemisten’ ungefär att en berättelse som är illa berättad är skriven med en pinne i sanden medan en berättelse som förmår att beröra vårt innersta kommer att leva i 1000 år .

Okej, men om uppdraget är att skapa en reklamfilm som berör när aktören är en tandkrämsproducent. Hur går man till väga då?

Återigen koppla till känslan, fast kanske inte känslan av att ’känna sig fräsch’ eller ’ren’. Hellre koppla det till exempelvis barndomsminnen genom testimonials.

Att känna den egna kunden är avgörande i all marknadsföring. Händer det att du måste hjälpa dina uppdragsgivare att förstå den verklighet som deras kunder lever i?

Njae, snarare behöver jag hjälpa kunden att svara på frågan vem de själva är. Den är viktigare! Vilka är vi som gör detta och säljer detta? Vad är det vi förmedlar till våra kunder? Vad vill vi åstadkomma?

Även om produkten är bra så är det inte sannolikt att jag vill handla av företaget om de uppfattas som osympatiska. Företaget kan ha många olika valspråk och policys fast samtidigt utstråla något helt annat än det de tror att de förmedlar. Ett enkelt test för att ta pulsen på vad kunderna egentligen tycker om dig är att be dem beskriva företaget som om det vore en bekant: ”Min kompis kommer alltid försent och har sen 100 bortförklaringar om varför”. Vilket företag kan det vara? Vill du att det är så andra ska beskriva ditt företag? Vad kan du göra för att ändra det?

Vi frågar alla våra föreläsare fem snabba frågor.

  • Biofilmen du inte vill se en gång till: ’Gangster no 1’ En osympatisk skrotfilm där det inte gick att sympatisera med en enda av karaktärerna
  • Bästa Youtube-klippet: Budweiser Super Bowl Commercial “Lost Dog”
  • Bästa varumärket som jobbar med rörlig bild: ICA! Helt oslagbara
  • Reklamslogan som du inte blir av med: ’Because you’re worth it’ av L’oreal
  • Din favoritmusik: Tangolegendaren Carlos Gardels musik

Tack för din tid John! Vi ser fram emot dina 20 minuter den 26 november på Summit i Stockholm!

Efter Johns föreläsning har han 10 minuter på sig att svara på dina frågor. Skriv ned frågorna i kommentarsfältet eller twittra iväg under hashtaggen #dabase. Anmäl dig till eventet här.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.