En av sju britter blockerar annonser på nätet

Hela 15 procent av britterna blockerar annonser på nätet med hjälp av tillägg i sin webbläsare som Adblock Plus. I Sverige är siffran 25 procent.

Den riksrepresentativa undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Internet Advertising Bureau (IAB) i England.

Den största anledningen till att man vill blockera annonserna är för att de stör surfningen (73 procent) samt är irriterande (55 procent).

Bland den yngre målgruppen som är 18 till 24 år är det 34 procent som blockerar annonser och i den lite äldre 25 till 34 år ändå 19 procent.

“When it comes to a free and an ad-free internet, a lot of consumers want to have their cake and eat it. However, those unaware that most online services are free – or cost very little – because sites make money from showing visitors ads, could be in for a shock if websites start charging for access because ad blocking reduces their revenue from advertising. The bottom line is that if the web didn’t have ads, most sites could only exist by charging subscriptions.” kommenterade IABs VD i england resultatet.