Mediekoncernen Egmont satsar stort på e-handel, och har samlat alla bolag och tjänster i ett eget affärsområde inom Egmont Publishing.
Totalt omsätter hela portföljen cirka 215 MEUR, och innefattar en rad olika e-handelsbolag i Norden, däribland Jollyroom, Fjellsport, Bagaren och Kocken, Med24, Nicehair och Outnorth. Därutöver har Egmontinvesterat i flera företag inom tillväxtområdet Marketing Services, med fokus på digital kommunikation och content marketing.
Publicisten gör med andra ord 180 grader och riktar sin energi till e-handel och följer efter giganter som Schibsted.
Senaste uppköpet är GoShopping som är en nordiska e-butik köksutrustning och robotar till hemmet. Med förvärvet följer bland annat webbutiken KitchenOne.
Målsättningen för Egmont är att bli störst inom det här nischade området.
“Vi har redan en stark position i Sverige och Norge – nu får vi det även i Danmark. Genom Bagaren och Kocken är vi kända för vår expertis inom köksområdet – och genom samgåendet får vi in kompetenser som gör oss ännu bättre och starkare,” säger VD för Bagaren och Kockens, Robert Henricson (på bild), som nyligen köptes upp av Egmont.
Tillsammans kommer GoShopping, KitchenOne och Bagaren och Kocken att omsätta 400 miljoner kronor.
“Detta är ett strategiskt utvalt område för oss. Vi ska ha den ledande online-positionen i Norden, och detta är ett bra steg på vägen för att uppnå denna målsättning,” kommenterar Cato Broberg som är ansvarig för e-handel inom Egmont Publishing.
Personer i den här artikeln: