Efter mer än ett år kommer efterlängtad data från Facebook

För över ett år sedan lovade Facebook att de skulle ändra hur de räknar organisk räckvidd för inlägg på Pages. Nu ser det ut som att ändringen äntligen är på gång, men du får vänta ytterligare ett litet tag, ”i början av 2018” är det senaste budet från en talesperson på Facebook.
Att få tag på data om organisk räckvidd på Facebook är generellt mycket svårt. I november förra året lovade Facebook dock att de skulle ändra hur de räknar organisk räckvidd, och bara ta med de tillfällen ett inlägg från Pages synts på en användares skärm. Det handlar helt enkelt om att följa de standards för viewability som sedan ett tag tillbaka finns att luta sig mot.
Att räkna viewability genom organisk räckvidd känns inte som raketkirurgi, men tydligen har det varit svårare än väntat att få till den typen av beräkning. Det har nämligen tagit 13 månader hittills, och lär ta ytterligare 1-3 månader innan denna data äntligen finns tillgänglig.
De kan redan räkna den här typen av räckvidd för annonser på plattformen, så frågan är vad som gjort att detta varit så svårt. Kanske är det helt enkelt en fråga om prioriteringar, där denna typ av data inte gynnar Facebooks siffror. De varnade nämligen för att Pages-ägare kunde räkna med en 20% förlust av tittarsiffror, något som givetvis påverkar hur företag väger engagemang genom Pages jämfört med andra digitala kanaler.
Många trodde nog att Facebook redan gått över till organisk räckvidd baserad på viewability, med tanke på att de i sitt uttalande sa att förändringen skulle komma inom några månader. Samtidigt är många företag intresserade av att veta hur många som nås av ett inlägg, och som faktiskt ser det, och inte bara scrollar förbi det. Därför är det med stor förväntan många nu ser fram emot att få se vad den nya mätningen ger för resultat. Förhoppningsvis kan den ge företag mycket bättre möjligheter att skapa inlägg som uppskattas och delas utan att behöva betala för att få räckvidd.