Företag med e-postadresser som avslutas med hotmail.com, gmail.com eller telia.com upplevs som oseriösa, omoderna och opålitliga av nära 60 procent av svenskarna.
Det visar en undersökning som webbhotellet Loopia genomfört under 2017.
– Företag som låter e-postadressen innehålla företagets domännamn istället för e-postleverantören har större chans att uppfattas som professionellt av blivande kunder. De behöver inte heller associeras med gratistjänster för e-post eller uppfattas som oetablerade på grund av att domänen som leder till företagets hemsida saknas i e-postadressen, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.
E-post är den överlägset vanligaste kommunikationstjänsten i Sverige enligt en rapport från IIS. Hela 97 procent av svenskarna använder e-post och sju av tio gör det dagligen. Utvecklingen av e-postanvändandet har sett ungefär likadan ut under de senaste tio åren där omkring 95 procent använder e-post och strax under 70 procent gör det dagligen.