“E-handlare efterfrågar en tjänst som hjälper dem att ta vara på kraften som finns i sociala medier”

E-handelsplattformen Jetshop inleder ett samarbete med svenska företaget Flowbox för att hjälpa e-handlare ta tillvara på användares innehåll från sociala medier.

“Allt fler företag som satsar på e-handel har insett att kundernas egna bilder i sociala medier ofta är mer inspirerande och engagerande är traditionella reklambilder. Det har gett ett uppsving för det som kallas användargenererat innehåll, eller UGC (user-generated content),” skriver Jetshop i ett pressmeddelande.

– Vi ser att allt fler e-handlare efterfrågar en tjänst som hjälper dem att ta vara på kraften som finns i sociala medier. Därför har vi valt att inleda ett samarbete med Flowbox, som är det företag som vi anser ligger i framkant när det kommer till den här typen av tjänster, säger Olle Hyberg, Chief Networking Officer på Jetshop.

Med Flowbox integrerat i kundernas webbshop skapas en levande sajt med autentiskt innehåll. Det gör att e-handlare enkelt kan ta tillvara på innehåll som redan finns i sociala medier för att använda det i sin marknadsföring. Först ut med tjänsten bland Jetshops kunder är Lagerhaus.

– Genom att lyfta in innehåll från sociala medier som Instagram i sin e-handel skapas en tydligare bild av hur kunderna faktiskt använder företagets produkter. Det skapar förtroende hos kunderna vilket i sin tur ökar konverteringen. Samarbetet med Flowbox är ett bra exempel på hur Jetshop jobbar för att ge våra kunder tillgång till ny, spännande funktionalitet som ökar försäljningen och kundupplevelsen, säger Olle Hyberg.

– För Flowbox är samarbetet med Jetshop viktigt då integrationen mot vår plattform underlättar för våra kunder. Vi kommer även djupare in i näringskedjan kring vissa av de produkter vi erbjuder idag, vilket öppnar upp för många nya fördelar som exempelvis en förkortad process från klick till köp, säger Marcus Carloni, VD på Flowbox.