Många B2B-företag är på gång eller ligger i startgroparna för att lansera nya, moderna e-handelslösningar med samma intuitiva och mobilvänliga gränssnitt som konsumentsajter.
Med tanke på att e-handeln för B2B sägs vara dubbelt så stor som e-handeln för B2C i USA, så kan detta ytterligare driva på e-handelstillväxten i Sverige på ett markant sätt. En fråga dock: vem följer upp och mäter e-handeln för B2B? Idag är alla e-handelsrapporter fokuserade på B2C.
Jag tror också begreppet “Mobile First” kommer försvinna under 2017, det är ju en självklarhet numer att alla digitala lösningar ska fungera på alla typer av enheter och att majoriteten av användandet sker på en mobil enhet – och självklarheter behöver ju inte ha ett specifikt namn.
Min sista spaning inför 2017 är kring SEO och content marketing som jag tror kommer få ett ännu större fokus hos många företag under 2017. Programmatic har räddat den traditonella banner-annonseringen som jag annars tror hade gått under, men endast genom bra produkter, bra innehåll och en bra struktur på den tjänst man som företag tillhandahåller kan man vinna nya kunder och sina befintliga kunders hjärtan och plånböcker.
Läs mer om e-handel och SEO
Läs mer om content marketing och se content marketing exempel