E-handel under Black Friday och Cyber Monday slog alla rekord

Statistik från Tradedeoubler visar att antalet köp online i Sverige under Black Friday-helgen och Cyber Monday ökade med 49 procent jämfört med samma period förra året. Köp via smarta telefoner ökade mest med – 110 procent mer jämfört med 2014.

Detta kan jämföras med Frankrike där e-handeln endast ökade med 29 procent och Tyskland med 62 procent.

Den totala omsättningen för e-handeln i Sverige under perioden ökade med 72 procent. Ser vi på handeln via mobiltelefoner så ökade den med 119 procent jämfört med 2014. Tyskland såg en ännu större ökning av köp via mobiltelefonen än Sverige med 241 procent ökning.

Det genomsnittliga ordervärdet i Europa var €85 Euro under Black Friday-helgen och Cyper Monday. Detta motsvarar €21 mer än förra året och är en ökning på 25 procent från föregående år.

Den genomsnittliga Europeiska ordervärdet via datorn var €109, via mobiltelefonen €92 och via surfplattan €111 under perioden.

– Vi är väldigt nöjda med den försäljningsökningen vi hade i år jämfört med förra året och ser att mobiltelefonen spelar en allt större roll för e-handeln i stort. Det är viktigt för marknadsförare att inte glömma bort vikten av mobiltelefoner och surplattor när de analyserar våra köpbeteendet, säger Kristoffer Klockare, Nordenchef, Tradedoubler.

Konsumenter köpbeteende förändras

Vidare visar siffror från Tradedoubler att konsumenters köpbeteende är annorlunda under Black Friday och Cyber Monday till skillnad från andra dagar. Den svenska konsumentens genomsnittliga köpresa gick från det genomsnittliga 12 dagarna till bara fem dagar. (Fem dagar, 17 timmar och 34 minuter). Konsumenten besökte även färre unika webbplatser vilket visar att de inte jämför priser lika ofta under perioden Black Friday – Cyber Monday.

Cyber Weekend 2015 – online purchase journey - SE