E-handel kan vara en jobbig affär

Engångsköp är normen för de flesta webbutiker, enligt ny forskning.

Bara 32 % av e-handelskunder beställer igen inom ett år efter deras första köp online, enligt forskning från e-handel analysplattformen RJMetrics.

RJMetrics analyserade data från 176 e-handel återförsäljare och 18 miljoner kunder för att förstå hur de beter sig. Forskningen fann att framgångsrika online-försäljare lyckades bygga långsiktiga kundrelationer. De som ansågs mest framgångsrika hade 79 % högre kundlivstidsvärde än de mindre framgångsrika.

I rapporten föreslås det att företag bör fokusera på att behålla de kunder som har högst värde. Forskningen fann att de är 18 gånger mer sannolika att köpa igen, jämfört med genomsnittlig kund.

“Medan återförsäljare älskar att prata om att bygga varumärken som kunder älskar, finns det väldigt få företag som gör det framgångsrikt”, berättar RJMetrics VD, Robert J. Moore. “Om du är en av de få återförsäljare som har listat ut hur man får kunder att komma tillbaka så är du på väg mot något riktigt stort.”