Annonsplattformen Platform161 har börjat med automatiserade och programmatiska köp av digitala utomhustavlor.
Nu finns möjligheten för annonsörer att ta kontroll över sina egna medieköp på digitala utomhustavlor – i realtid. Med programmatisk teknik kan ytan vara bokad och annonsen uppe på mindre än ett par minuter. Dessutom kan annonsören löpande styra innehållet baserat på interna och externa data, såsom exempelvis väder, flygtider eller pollenhalter, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Att boka utomhusreklam idag behöver inte vara svårare än att boka ett bord på en restaurang. Tekniken har funnits sedan en längre tid. Redan 2014 hade vi tillsammans med Coca-Cola den första europeiska kampanjen där vi använde oss av realtidsteknik för att göra utomhusköp, säger Carl Liverstam, Nordenchef på Platform161.
Välgörenhetsorganisationen Bigheart var först ut i Sverige att tillsammans med Platform161 använda tekniken på Arlanda Express tavlor via Moving Image, och idag arbetar man även med Åbro och Turkish Airlines på samma sätt. Även Pepsi Max i Nederländerna har testat programmatiska köp med Platform161 och tog via beacon-teknik upp vilka som stannade vid deras monter för smakprover. Algoritmen använde sig sedan av informationen för att självmant köpa ytor i det närliggande varuhuset när personerna i fråga rörde sig i närheten av reklamytorna. På så sätt kunde man fånga upp de som timmen innan fått ett smakprov av Pepsi Max, även i utomhusreklamen.
Här kan du se hur det gick till: