I framtiden kommer Netflix veta exakt vad du vill titta på, innan du gör det. Du kommer inte behöva spendera din tid med att bläddra genom ändlösa listor av program på din TV. Detta är enligt Neil Hunt, Netflix främsta framtida produkterbjudande.
Det här är bara en av många prognoser för framtidens TV som Netflix berättade under New Yorks Internet Week konferens, och ingen av åhörarna skulle nog bli särskild förvånad om framtiden blev just så.
Hunt har en tydlig vision för hur kriget för vår uppmärksamhet kommer att utspelas under året 2025. Här är några av hans förutsägelser:
“Du kommer att ha 48 miljoner TV-kanaler”
Folk har traditionellt upptäckt nya shower genom att ställa in de kanaler som var mest i linje med deras intressen. Älskar nyheter? Då kan CNN vara kanalen för dig. Om det är barnprogram du vill ha, Nickelodeon har dig täckt. Ändå kan ingen av dessa kanaler tjäna 100 procent av deras kunder och vad de vill se 100 procent av tiden.
Enligt Hunt, kommer detta att förändras med internet-TV. Han förklarar att Netflix arbetar nu med att fullända sin teknik till den punkt där användarna inte längre behöva välja vad de vill titta på från ett rutnät av program och filmer. Istället kommer rekommendationsmotorn vara så finstämd att den kommer visa användarna “ett eller två förslag som perfekt passar in på det vi vill titta på just nu.”
“Jag tror att denna vision är möjlig”, säger Hunt. Han lägger till att Netflix ägnar lika mycket tid och energi för att bygga ut tekniken som företaget lagt ned på att bygga infrastrukturen för att leverera det innehåll vi har idag.
Netflix personlighetsmotor blir smartare och smartare, berättar Hunt. Det kommer att bli lättare för tittare att upptäcka nytt innehåll som de kanske inte skulle ha hittat. Det kommer också att ge filmskapare och skådespelare mer kreativ frihet, förklarar han, eftersom de kommer att äntligen ha en distributionskanal som riktar sig mot rätt publik.
Netflix har redan visat att det är möjligt att bygga en stor verksamhet utan annonsörer. Abonnemangsavgifter verkar vara ett vinnande koncept. Det innebär att spridningen av Internet-TV kan vara den sista spiken i den traditionella och kommersiella kistan. Det skulle förändra hela ekonomin för reklambranschen under det kommande decenniet, förklarar Hunt. “Den reklamfria modellen verkar vara mycket mer populär bland konsumenterna”,berättar han. “Företag måste hitta en annan plats för att marknadsföra sina varor år 2025.”
Men det finns en annan möjlighet. Enligt Hunt kommer samma teknik som levererar personligt innehåll till tittarna också att hjälpa tjänsteleverantörer att välja mer riktade annonser att visa sina användare. “Du kanske får se en Chevy annons om du är intresserad i att köpa bilen,” sade Hunt. Det innebär att tittarna skulle se färre annonser och annonsörer skulle nå en mer relevant målgrupp.
År 2014, förklarar Hunt, kommer cirka 100 miljoner internetanslutna TV säljas. Det är ungefär en per tre bostäder med bredband. Och år 2025, kommer alla att äga en smart tv.
Det innebär att loppet på att bli den smarta TV-tillverkaren är bred. Detta är en kamp som kommer att omfatta kabelbolag, internet TV leverantörer som Netflix, och IT-giganter som Google och Apple, samt TV-tillverkare som Sony och Samsung. Det kommer inleda en guldålder av innovation inom smarta TVn, där kraftfulla konkurrenter tävlar om din uppmärksamhet-och gör varandra bättre i processen.