Tidningen Techcrunch har upptäckt en kod som gör det möjligt att använda WhatsApp som kommunikationsverktyg i facebook-annonser.
När en annonsör använder koden – Send WhatsApp Message – så kan en konsument skicka ett meddelande till annonsören direkt i annonsen.
När Techcrunch frågade WhatsApp vad som är på gång fick de som svar “Vi testar ett nytt sätt för människor att starta en chatt med företag i WhatsApp från en annons på Facebook”.
Idén är att låta företag ha egna WhatsApp-konton och genom dem kunna få kontakt med konsumenter, på olika sätt. Ett av dessa sätt är, som du kan läsa ovan, genom annonser på bland annat Facebook. Om en konsument startat en konversation med ett företag så kan sedan företaget fortsätta att skicka erbjudanden till den konsumenten. Som spam, fast som konsumenten själv godkänt i förväg, typ.
Vi kan redan se hur företag kan komma att utnytta detta genom att ge bort något gratis för att sedan ha tillåtelse att fortsätta presentera annonser till användarna i WhatsApp.
Men för den seriösa aktören kan det här vara ett gyllene tillfälle att hålla kontakt med sin målgrupp och utveckla relationen.