Att använda drönare för att komplettera videoinslag har nästan blivit standard för många nyhetsbevakare. Ett exempel är nyhetsjätten CNN, som länge har använt drönare för videomaterial. Nu satsar de stenhårt på tekniken och lanserar initiativet CNN Air, som ska samla och leverera nyheter åt dem och andra Warnerägda nyhetstjänster på heltid.
CNN Air – eller CNN Aerial Imagery and Reporting – annonserades nyligen av bolaget via ett pressmeddelande och ska bland annat innebära att man anställer två drönar-piloter på heltid.
Man ska också samarbeta med amerikanska FAA (Federal Aviation Administration) som är den amerikanska motsvarigheten till Luftfartsverket. Tillsammans ska man se över drönarbaserad nyhetsbevakning och hur man ska göra det på ett sätt som är säkert för allmänheten (som i att vara i vägen för civilt flyg, exempelvis).
Det är spännande att se hur drönartekniken nu på riktigt är en del av civila organisationers arbetsmetoder. Andra spännande användningsområden verkar vara inom hemleverans, något vi skrivit om tidigare här på Dagensanalys.se. Och visst borde det finnas schyssta användningsområden för innovativ marknadsföring?
Läs mer: Drönare kommer att förändra E-handeln för alltid – först ut är 7-Eleven