NFL ”National Football League” har skrivit på med företaget Yahoo. Partnerskapet ska erbjuda den första globala gratissändningen av en match någonsin.
Den 25 oktober ska Jacksonville Jaguars och Buffalo Bills spela en tävlingsmatch i London, England. Matchen ska visas live via en gratis streamingtjänst på internet.
Många svenskar har streamat amerikanska fotbollsmatcher tidigare, då svensk TV inte alltid visar dem. Detta blir dock första gången tittarna inte behöver betala för att se matchen (eller streama olagligt) och matchen kommer att vara tillgänglig runt om i världen. Villkor för affären har dock inte offentliggjorts.
“Vi ser att fler och fler av våra fans tillbringar mer tid på digitala plattformer”, säger Hans Schröder, en NFL vicepresident. “Vi vill utvecklas med landskapet.”
NFL och andra innehållsleverantörer letar efter nya sätt att bredda sin publik, då allt fler fler konsumenter använder smartphones eller slå på digitala set-top-boxar i stället för att använda sändnings eller kabelkanaler. Tjänster såsom Netflix, YouTube och Facebook har dragit hundratals miljoner användare, vilket hotar traditionella TV-företag.
Enligt en person som har direkt kontakt med de inblandade i diskussionerna så har Google, Facebook och Amazon har också haft allvarliga samtal med NFL om att sända matcherna genom sina videotjänster.
Yahoo har redan intensifierat ansträngningarna med mer premium video. De visade serien ”Community” efter att den hade slutat sändas på NBC och erbjöd att visa den brittiska prinsens bröllop i 2011.
Affären med NFL, den mest populära sporten i USA, markerar ett nytt steg i Yahoos ambitioner.
“Vi har global räckvidd”, säger Adam Cahan, en senior vicepresident på Yahoo. “Vi tittar på en värld som genomgår en stor skift av plattformer.”
Amerikansk fotbolls rättigheter är extremt efterfrågad i den amerikanska TV-marknaden. Super Bowl är det mest sedda programmet i landet varje år – mer än 114 miljoner människor såg på årets finalmatch mellan New England Patriots och Seattle Seahawks.
Den massiva publiken är dock inte billigt för TV-bolagen. ESPN betalar NFL $ 1,9 miljarder per år för att visa matcher och höjdpunkter, medan Fox, CBS och NBC alla betalar uppåt mot $ 900 miljoner. CBS kommer att betala $ 300 miljoner i år enbart för att sända åtta torsdagsmatcher.
Det har länge spekulerats att ett företag med media tillgångar, som Google eller Netflix, skulle lägga bud för att få rättigheterna till att sända matcher. Netflix har dock sagt vid upprepade tillfällen att bolaget inte är intresserad av sport, medan Google har begränsat sig till att enbart visa höjdpunkter och klipp i sina sökresultat och på YouTube.