Domo är vad dashboards ska vara för hela företaget. Alltså inte bara för webbanalysgänget ekonomi, eller tjejerna och killarna i ledningen, utan för alla envar. Med över tusen kunder i portföljen kan Domo vara svaret många letat efter.
Som VD får du se den stora vyn som visar upp alla delar av företaget. Något som är mindre intressant för en person som jobbar med sociala medier och vill se hur senaste kampanjen på Twitter har gått. Alla tillsammans delar samma plattform och kan rent praktiskt och teoretiskt faktiskt se allt. Är det inte så det borde vara?
Domo som inte ens har marknadsfört sin tjänst har idag över 1.000 kunder som betalar över 900 miljoner kronor årligen. Företaget har 600 anställda och fått till idag 4 miljarder kronor i investerat kapital. Bakom drömföretaget finner vi Josh James, killen som skapade Omniture som han senare sålde till Adobe för 16 miljarder kronor.
Domo grundades för nära fem år sedan och har sedan dess byggt och slipat på sin plattform som samlar in data, normaliserar den och visualiserar den på olika nivåer för olika mottagare. Idén är att helt enkelt ta in all företagsinformation i realtid och ge personal och ledning en helt transparent vy över vad som händer inom företaget. Enkelt schmenkelt som man kan säga.
För att samla in datan har Domo byggt broar till över 300 olika datakällor som inkluderar Salesforce, Concur, Twittter, Facebook och 296 fler källor. Med alla källor kan man följa flödet av information, transaktion och integration i alla led. Du får en totalkoll på vad som händer i företaget.
Enligt Domo är det IT-avdelningen som köper in tjänsten men det är ledningen som snabbt tar över och använder den. För att använda Domo kostar det 18.000 kronor per användare och år (minsta årsavgift är 225.000 kronor) och då får du tillgång till hela plattformen.
Josh som grundade Domo satsar mot skyarna och säger “We want to make this a $50 billion revenue business,”. Låt oss hoppas att de når sina mål för det är alltid extra kul när någon kaxig faktiskt levererar.