God fortsättning! Efter julafton, det vill säga. Jaha, vad nu? Är du ute efter att döda lite tid och är dessutom intresserad av eldrivna fordon? Då så! Välkommen in till värmen.
Elmotorcykeln
Man pratar inte längre om elmotorcykeln som “vaporware”, d.v.s. en produkt som enbart existerar konceptuellt. Den har funnits ett tag nu och kan köpas för en rätt så rimlig peng. Vi pratar inte om Tesla-priser, även om nu just Tesla är grymt bra, utan snarare om ett prisläge mellan 120 000 – 340 000 kronor.
Elmotorcykel-branschen är rätt intressant för tillfället. Man pratar om att de inom fem år kan laddas via elektrisk asfalt. Detta för att öka motorcykelns körtid och är aktuellt för både elmotorcykel eller elbil. Man ska alltså kunna ladda fordonet samtidigt som man använder det. Laddningsstationer, sayonara.
Den snabbaste elmotorcykeln, Lightning LS-218, har 200 hästkrafter och har en maxhastighet på 351 km/h. Inte att underskatta.
Intressanta länkar om ämnet:
De top fem rankade elmotorcyklar
Mer om laddning via elektrisk asfalt
Elmotorcykeln som “disruptive innovation”
Elbåten
Båtentusiast? 2017 lanseras den svenska elbåten Candela. Med den slipper du nästan alla driftkostnader. Det kostar 80 kr för en laddning. Självklart innebär elbåten även ett mer miljövänligt alternativ på vatten. “En vanlig 7-8 meters motorbåt drar ungefär 15 gånger mer bränsle per kilometer än en familjebil.” – säger Gustav Hasselskog, personen bakom Candela. “Den går helt tyst, skumpfritt och drar inga svall.” Den är dessutom väldigt snygg! Skrovet är i kolfiber.
“En vanlig 7-8 meters motorbåt drar ungefär 15 gånger mer bränsle per kilometer än en familjebil.”
Räckvidden är 70 nautiska- eller sjömil, vilket på svenska innebär ca. 130 kilometer (70 x 1,852 kilometer). En sjömil innebär avståndet man kommer på en knop i en timme, alltså 1852 meter. Nog med nörderiet.
Bärplansteknik
Båtens maxfart ligger på 40 knop, d.v.s. cirka 74 kilometer per timme. På vatten är det rätt fort. Hur kan en tur på Candela vara skumpfritt? Det kan man tacka bärplanstekniken för. Det innebär att hela skrovet är i luften, någonting som i sin tur innebär en energiminskning på hela 50 procent. Man har halverat Candelas skrovvikt och resultatet innebär en energireducering med hela 80 procent. Om inte detta räknas som disruptive så har jag missat innebörden av orden. Men det har jag inte.
Nackdelen är antagligen brist på laddningsstationer. Det finns en på Riddarholmen (i Stockholm) men fler är på gång.
Ekvationen lyder som följande: eldrift + bärplan + båt = en grym elbåt
Vill du följa Candelas utveckling innan och under lansering? Gå med i deras Facebook-grupp.
Eldrivet fartyg
Åka på eldriven färja? Det är snart en verklighet. Movitz är en 123 meters hybridare men ska snart helt och hållet bli eldriven. Den kan ta emot 100 passagerare och är en innerstadsfärja.
Det är numera ingen nyhet att miljövänliga alternativ inte behöver innebära någon sorts uppoffring. Tesla är ett bra exempel på detta men även ovanstående. Snabba, snygga och bekväma fordon som dessutom är vänliga mot den allt mer lidande miljön är det som oftast erbjuds och jag tackar inte nej. Så fort jag får någon form av körkort, så klart.
Åter igen, god fortsättning och må julledigheten bringa en hel del givande läsning!