7 digitala innovatörer som har trasat sönder gamla affärsmodeller

Disruptive Business har varit modeordet under ett par års tid, vad är då begreppet. Det är när en ny aktör kommer in på en marknad med oligopol där ett antal konkurrenter följer varandras fotspår. Helt plötsligt kommer en helt ny aktör in – i många fall en digital innovatör – och trasar sönder alla gamla affärsmodeller.

Många etablerade analoga aktörer är alltför upptagna med att titta på vad sina närmaste konkurrenter gör så de glömmer bort att omvärldsbevaka för att se vilka digitala aktörer som kan komma att vända upp och ned på hela affären genom att se allt från användarnas och ett digitalt perspektiv, istället för att försöka digitalisera en analog affär.

Här kommer 7 intressanta exempel på aktörer som har förändrat en hel marknad och skakat om ordentligt bland de etablerade aktörerna

#1. Vi måste börja med Kodak då de har blivit ett begrepp om hur man misslyckas med att digitalisera sig. Det är ironiskt att Kodak uppfann den digitala kameran och fick patent på den 1975 för att sedan fortsätta med sin analoga framkallnings affär till graven, detta har blivit ett erkänt begrepp ”The Kodak Moment” som egentligen handlade om att fånga ögonblicket på bild, men sedemera har blivit ett begrepp på hur man har missat den digitala utvecklingen. 2012 la Kodak ner tillverkningen av sina digitalkameror och videokameror för att till slut gå i konkurs 2013. Det ironiska med Kodak är att de uppfann den digitala kameran men höll med en dåres envishet fast i en gammal analog affär ända in i döden.

#2. Google som etablerades 1998 har idag blivit viktigaste kanalen för att söka information. Är det någon som kommer ihåg Gula Sidorna och Din Del, dessa kataloger som trycktes årligen var en lång tid en kassako för bolag som Telia. Sökningarna och investeringarna för att vara sökbar i dessa kataloger har fallit i samma takt som Google har vuxit, dessutom har Google tagit andelar av många andra analoga aktörer som inte såg jätten komma.

#3. Facebook etablerades 2004 och förändrade på några års tid den digitala marknaden och sociala medier var den nya digitala mötesplatsen. Idag är Facebook världens största reklamnätverk där alla enkelt kan köpa målgruppsanpassade annonser – både inom och utanför nätverket – det är den i särklass snabbast växande reklamkanalen om man tittar på tillväxt i omsättning globalt sätt. Detta är en hård konkurrent till alla som livnär sig på reklam via nätet. Facebook har dessutom blivit en livsviktig kanal för många publicister för att skapa en digital räckvidd, man måste lägga ut sina nyheter i nätverket och därefter köpa sig den räckvidd som man vill ha.

#4. Apple trasade sönder mobilmarknaden med sin iPhone. 2007 kom Apple med sin första iPhone och skakade om mobilmarknaden rejält. Innan var världsledarna finska Nokia, svenska Ericsson och amerikanska Motorola – vart är dessa heta aktörer idag? – Apple tog befintlig teknik och paketerade den användarvänligt på ett innovativt sätt som helt förändrade en marknad där marknadsledarna under flera års tid hade kopierat varandra. Nu är Apple den som alla försöker peta av tronen där Samsung idag är en värdig utmanare.

#5. Spotify kom in i en tid musikbranschen befann sig i en kris och krigade med de som delande musik gratis som svenska The Pirate Bay som startade 2003, de kopierade och delade musik och filmer via nätet och under 2006 inleddes razzia och rättegångar mot aktören. Musikbolagen försökte upprätthålla försäljningen av CD-skivor medan musiken delades via nätet. Samtidigt startades Spotify under 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon och förändrade hela musikbranschen. Från att tidigare ha inriktat sig på att sälja skivor blev man tvungen att anpassa sig till användarna som hellre laddade ned det som de ville lyssna på. I början var det gnissel i maskineriet då musikförlagen ville beskydda sin befintliga affärsmodell. Idag finns Spotify etablerat i 58 länder med drygt 60 miljoner användare, det är ett helt nytt sätt att ta till sig musik som inte fanns innan Spotify.

#6. Uber har skapat huvudbry för alla taxibolag världen över. Alla etablerade aktörer har samma system med ett bolag som har åkare och en hub som kopplar ihop kunder och taxibilar. Det som Uber har gjort är att digitalisera och mobilanpassa allt med en supersmart affärsmodell där alla kan boka en taxibil med en och samma app världen över. Nu krigar de etablerade aktörerna världen över och tycker att Uber inte uppfyller de villkor som krävs, men användarna är nöjda och glada med tjänsten så Uber kommer att vara här för att stanna.

#7 Tesla är ett intressant fenomen där en digital aktör har gett sig in i en tuff marknad med många etablerade starka varumärken som utvecklar otroligt bra bilar. Helt plötsligt kommer en digital aktör och vänder upp och ned på hela marknaden då de lyckas leverera en premiumbil som går på el och har en räckvidd som räcker till för de flesta. Nu är får de etablerade aktörerna snabba på sin utveckling för att hinna ikapp.

Detta är bara några få aktörer som har förändrat en marknad och människors beteende, ta er en funderare på vilka andra aktörer ni kan komma på och hur denna utveckling kan komma att påverka er affär.

#Sammanfattning alla stora bolag som sitter i en relativt trygg position och skall digitalisera er, titta inte på vad era konkurrenter gör. Titta på hur användarna beter sig och fundera vilka andra digitala aktörer som skulle kunna ta sig in och trasa sönder er marknad.