Discovery Networks Sweden är näst största kommersiella TV-hus i samtliga huvudmålgrupper under årets första kvartal och ökade dessutom mest av alla TV-hus i samtliga huvudmålgrupper, visar preliminära siffror från MMS.
Färska siffror från Mediamätning i Skandinavien (MMS) visar att Discovery Networks Sweden har öppnat 2018 urstarkt som det snabbast växande TV-huset under årets första kvartal i alla huvudmålgrupper samt i det totala tittaruniversumet. Ökningen gäller både tittartidsandelen mätt över dygnet som helhet (All Day) och i de viktiga primetime-timmarna på kvällarna vilket gör Discovery Networks Sweden till det näst största kommersiella TV-huset i samtliga huvudmålgrupper under första kvartalet.
Sammantaget för årets tre första månader låg Discoverys tittartidsandel i All Day på 19,4% i huvudmålgruppen 15-44 år och på 14,7% i det totala tittaruniversumet 3-99 år. Motsvarande siffror för de övriga TV-husen:
SVT: 26,1% i målgruppen 15-44 år och 36,8% i 3-99 år
TV4-Gruppen: 26,8% i målgruppen 15-44 år och 28,5% i 3-99 år
MTG: 15,5% i målgruppen 15-44 år och 10,9% i 3-99 år.
Därmed ökar Discoverys tittartidsandel för dygnet som helhet (All Day) med +24% i huvudmålgruppen 15-44 år och med +45% i det totala tittaruniversumet 3-99 år, jämfört med motsvarande period förra året. Enligt preliminära siffror från MMS var motsvarande siffror för de övriga TV-husen: -12% i målgruppen 15-44 år och -12% i 3-99 år för SVT, +3% för TV4-Gruppen i målgruppen 15-44 år och +3% i 3-99 år och -2% respektive 0% för MTG TV.