Företaget Dinnerbox från Blekinge har tagit fram en tjänst som gör det möjligt för restauranger och storkök att reducera sitt matsvinn. Här berättar grundaren Camilla Strömgren om satsningen.
Vem är bakom Dinnerbox?
Det är jag, Camilla Svärd Strömgren, som kommit på idén.
Varför då?
Den föddes ur ett behov som jag hade eftersom jag arbetade 100 procent, mina barn hade idrotter varje dag och min man arbetade också fullt. Det var svårt att hitta tid att laga bra mat och samtidigt få tid att umgås med familjen. Jag visste att de flesta restauranger har ett visst svinn och eftersom jag är mycket miljömedveten så slogs de här tre tankarna ihop till vad som blev Dinnerbox. Tjänster blir en win-win-win situation för alla tre!
Hur gick det till när du startade företaget?
Jag startade Dinnerbox 2015, tog in en delägare som är en fena på försäljning, Krister Nordahl, och efter att några investerare gått in i bolaget startade vi upp på allvar hösten 2015.
Vart jobbar ni?
Vi är stationerade i Karlshamn och finns till största del i södra Sverige med ett 20-tal restauranger registrerade.
Vad är den stora planen?
Vårt mål är att sprida konceptet nationellt under 2016 och därefter titta på de övriga nordiska länderna och längre fram även Europa.
Dinnerbox har utvecklats baserat på tre behov:
– Gör det lätt i det dagliga livet för dem som inte har tid att laga middag. Mindre stress.
– Minska restaurangens matavfall och öka lönsamheten.
– Arbeta för en bättre miljö. Matsvinn är en etisk och ekonomisk fråga och det utarmar även miljön på dess begränsade naturresurser.
Så här fungerar tjänsterna i restaurangguiden:
– Restaurangernas osålda luncher (även annan mat med kort datum) läggs upp på Dinnerbox hemsida www.dinnerbox.se och säljs för 48 kr/dinnerbox. Kunden går till hemsidan, beställer sin ”middag” mellan klockan 14:00-16:00, sedan hämtas beställning hos restaurangen mellan klockan 16:00-18:00, eller annan angiven tid för specifik restaurang. Betalningen sker direkt via Dinnerbox hemsida genom Klarna.
– Restaurangerna kan sälja sina ordinarie luncher (till ordinarie pris) mellan kl 09:00-12:00 genom dinnerbox.se, kunderna beställer, betalar och hämtar lunchen på restaurangen 11:30-13:30. Tanken är att restaurangerna ges ytterligare en möjlighet till att reducera sina osålda luncher och därmed få mindre matsvinn och ökad intäkt. Kunden ges en möjlighet att köpa med sin lunch till kontoret eller hem.