De globala reklamköpen, drivet av digitalt, kommer att nå 563 miljarder dollar under 2017, det förutspår Dentsu Aegis Network.
Prognosen, som baseras på data från 59 marknader över hela världen, tyder på en något mer försiktig ekonomisk utsikt då de globala reklamköpen faller från 4,8% till 3,8%.
Förutsättningarna kommer dock förbättras under 2018 då reklamköpen förutspås växa med 4,3%. Event som Vinter-OS, FIFA World Cup i Ryssland och USA:s kongressval förväntas stimulera tillväxten.
Digitalt förväntas bli det medie som det spenderas mest pengar på år 2018, när det går om TV för första gången. Digitals totala andel förväntas öka från 34,8% i år till 37,6% år 2018, medan TV förväntas gå ned från 37,1% i år till 35,9%.
“We are reaching a tipping point in ad spend now as digital overtakes television, mobile overtakes desktop and paid search overtakes print,” säger Jerry Buhlmann, CEO på Dentsu Aegis Network.
“Digital and data must now be the default settings for advertisers. Evolving to people-based marketing rather than audience-based marketing and using data to increase addressability is essential for brands to manage tighter conditions in 2017 while positioning themselves for future growth.”