Digitalstrulet som gör oss förbannade

Visst är det jobbigt när alla digitala prylar och tjänster som vi lever med strular. Sifo har kartlagt hur mycket och vad som gör oss förbannade.

Undersökningen visar bland annat att 6 av 10 tjänstemän (över 1700 svarande) är frustrerade över det digitala samarbetet och varannan vill skrota eller se över de verktyg som erbjuds på arbetsplatsen.

Drygt 1700 tjänstemän, varav över 500 chefer, har svarat på frågor om det digitala samarbetet på sin arbetsplats. Resultaten visar att nyare tjänster så som videomöten, olika chattverktyg och dokumenthantering i molnet används relativt flitigt – åtta av tio tjänstemän gör det regelbundet.

Samtidigt sker det långt ifrån friktionsfritt, då sex av tio arbetstagare (59%) och ännu fler chefer (63%) vittnar om stress eller frustration i samarbetet. De främsta anledningarna är teknikstrul, otydlighet kring vilka tjänster man förväntas använda och att ens kollegor och kunder använder andra plattformar.

Mer än varannan arbetstagare (52%), och en ännu större andel chefer (57%), anser att det finns behov av att se över arbetsplatsens befintliga samarbetsverktyg, exempelvis genom att rensa bort eller byta ut en del av dem.

Majoriteten av arbetstagarna (62%) har heller inte fått någon utbildning i verktygen, och nästan varannan (47%) saknar riktlinjer för användningen. Detta trots att riktlinjer och utbildning rankas som två av de viktigaste framgångsfaktorerna för att få till ett effektivt digitalt samarbete.

– Vår undersökning visar tydligt på ett antal framgångsfaktorer. Självklart måste tekniken fungera, men därutöver behöver arbetsplatsen upprätta riktlinjer och policys och satsa på utbildningar så att alla förstår och lär sig verktygen fullt ut. Med en större tydlighet och högre digital kompetens kan vi få till ett mer effektivt samarbete, avslutar Mats Almgren från Telenor som beställt undersökningen.

Här kan du ladda ned hela rapporten.