Digitalisering och entreprenörskap har varit i tydligt mediefokus under Almedalsveckan. Under veckans första sju dagar omnämndes ämnena i totalt 1180 artiklar i svensk press (735 respektive 445); tio gånger så många som antalet artiklar om mingel.
Statistiken kommer från startup-bolaget MyNewsFlash.
— Genom att söka igenom alla svenska medier, såväl stora som små och även mer nischade medier, kan vi se vad som har varit mest omskrivet under Almedalsveckan. Störst genomslag i förhållande till sitt arbete på plats har förmodligen Socialdemokraterna fått tack vare Stefan Löfvéns Sverigeturné. Alla veckans dagar har Socialdemokraterna dominerat mediebilden i Sverige. Rent tematiskt verkar digitalisering och entreprenörskap ha fått ett väldigt stort genomslag. Som entreprenör inom det digitala området är det förstås roligt, men det visar även att Almedalsveckan tar en spännande riktning mot näringslivets intressen, säger Gustav Ekberg, vd för MyNewsFlash.
Totalt antal artiklar om Digitalisering och Entreprenörskap under Almedalsveckan:
Digitalisering: 735
Entreprenör: 445
Totalt antal artiklar om respektive parti i svensk press under Almedalsveckan:
Socialdemokraterna: 2781
Moderaterna: 1517
Liberalerna: 1046
Sverigedemokraterna: 978
Miljöpartiet: 878
Centerpartiet: 830
Kristdemokraterna: 718
Vänsterpartiet: 754
Feministiskt initiativ: 162