Mary Meeker Internet Trends har äntligen publicerats! Hennes trendlista är den hetaste listan som publiceras i USA varje år. Läs alla trender här och häng med för nu blir det åka av.
Meeker tittar på hur människor runt om i världen använder Internet, hur många använder sin mobil, hur de tillbringar sin tid på nätet, och vilka företag och branscher som kan tjäna mest på detta.
Här är vad du bör fokusera på med dina digitala och mobila satsningar under året:
- Mobilt-internetanvändning växer snabbare än Internetanvändning i allmänhet: Det finns 2,8 miljarder internetanvändare, upp 8 procent från 2014, och 2,1 miljarder mobila Internetanvändare, en ökning med 23 procent.
- Mobil datatrafik ökade med 69 procent förra året, och 55 procent av mobil datatrafik är från video.
- Under 2008 tillbringade amerikaner 20 minuter om dagen i genomsnitt på den mobila webben. I år tillbringar de nära tre timmar, mer tid än de spenderar på bärbara datorer.
- Mobilen står för 24 procent av tiden spenderat med media, men står endast för 8 procent av annonsintäkterna.
- Facebook och Twitter växer men inte som tidigare. Intäkter per användare och månadanvändare avtar. Facebooks intäkt per användare är $ 9,36, en ökning med 29 procent jämfört med förra året, men tillväxten närmade 60 procent förra året. Samma kvartal förra året var 13 procent tillväxt, den långsammaste tillväxten någonsin.
- Intäkten på Twitter per användare var $ 5,14, en ökning med 45 procent jämfört med förra året, medan tillväxten var 80 procent förra året vid denna tid. Användartillväxten var 18 procent, en minskning från 25 procent för ett år sedan.
- Den mobila annonsindustrin som helhet ökade med 34 procent jämfört med förra året, medan digital reklam ökade endast 11 procent.
- Mobilannonser rör sig uppåt, men i korta stöter. Det finns fyra nya slags annonser: Pinterest: s Cinematic Pins, Vessel 5 sekunders videoannonser, Facebook Carousel annonser, Google Lokal Inventering annonser.
- Köp knappar är optimerade för mobil och de har dykt upp på Google, Facebook och Twitter.
- Vertikala skärmar och vertikal innehåll är en stor sak nu när 29 procent av människors dagliga tid är framför smartphones. För fem år sedan, tillbringades det bara 5 procent framför vertikala skärmar.
- Snapchat satsar på vertikala annonser och säger att användare tittar på dem i sin helhet nio gånger oftare än de gör med horisontella annonser.
- Snapchat har nu över 100 miljoner aktiva användare per dag och skapar över 2 miljarder videovisningar per dag. Ett evenemang som Coachella kan skapa över 40 miljoner videovisningar till snapchat Live Stories.
- Facebook får 4 miljarder videovisningar per dag, 75 procent av dessa är från mobiler.
- Pinterest blir manligare och antalet herrmode ”pins” har ökat nästan 100 procent jämfört med ett år sedan, bil- och motorcykel pins har ökat cirka 120 procent.
- Att titta på tv-spel som det är TV håller på att växa otroligt mycket. Twitch, en hemsida som streamer tv-spel har 100 miljoner användare i månaden, en ökning med cirka 122 procent.
- Twitch kan locka 1 miljon tittare på en och samma gång.
- Tonåringar fortsätter att vara trendsättare. De fem viktigaste sociala nätverk för amerikanska tonåringar i tur och ordning är Instagram, Twitter, Facebook, Snapchat och Tumblr.
- E-handel börjar öka. 300 miljarder dollar spenderades förra året vilket motsvarar 9 procent av detaljhandelsförsäljningen. E-försäljningen stod för mindre än 1 procent av detaljhandeln intäkterna under 1998.
- Alibaba, Kinas e-handel-jätte, har mer än 350 miljarder dollar i värde av varor på sin plattform. Amazon har närmare 100 miljarder dollar.
- On-demand-plattformar växer. Airbnb, till exempel, har bokat 35 miljoner gäster varav 25 miljoner av dem var under det senaste året. Uberförare är upp sexfaldigt till mer än 1 miljon. Etsy har 1,4 miljoner säljare, upp med 26 procent.
- Den genomsnittliga Etsy säljaren tjänar $ 1400 per år. Den genomsnittliga Airbnb värden tjänar $ 7700 per år i New York.
- Kina är enorm och kan vara stor en stor möjlighet för innehåll. En dokumentär vid namn Under the Dome fick 200 miljoner visningar på tre dagar, och 41 procent kom från meddelanden via appen WeChat.
- WeChat kan också användas i Kina för offentliga tjänster, där den har 550 miljoner användare.
- Indien kommer att bli nästa destination, Med stora möjligheter för Facebook, YouTube, Twitter, Linkedin och Amazon.