Digitala reklamintäkterna ökar i USA – kommer Sverige nås av den positiva trenden?

Onlinebaserad reklam har, enligt en sammanställning från branschorganisationen IAB (Interactive Advertising Bureau) nått rekordnivåer under 2015. Frågan är förstås om liknande siffror kan komma att skönjas kring svensk onlinereklam?

Enligt rapporten, Internet Advertising Revenue Report, så ökade intäkterna från digital reklam med 20 procent under 2014 till 2015, med en summa på 59.6 miljarder dollar (ca 480 miljarder kronor). Bara första kvartalet 2015 var 23 procent högre än motsvarigheten 2014.

En stor förtjänst ligger i den mobila reklamens explosiva ökning med hela 66 procent från året dessförinnan till 20.7 miljarder amerikanska dollar (160 miljarder kronor). Sociala medier är en annan stor inkomstkälla som ökat med 55 procent under ett år, och ligger nu på 10.9 miljarder USD. Icke mobilbaserad video har ökat med 30 procent, men ligger “bara” på 4.2 miljarder dollar.

Läs mer: Den genomsnittliga mobilannonsen tar fem sekunder att ladda

“Mobilens imponerande uppsving är ett bevis på dess ökande betydelse för marknadsförare”, sade VD:n för IAB, Randal Rothenberg.

Frågan är då alltså om den svenska marknaden kan se liknande trender. Det är i alla fall tveklöst att mobilen även här har visat sig vara den starkast växande och mest innovativa delen av branschen.

För mer info kan man läsa rapporten här.